عشق را باید لمس کردحتی عشق به خدا

 

 اسمم داره یادم میره چون تو صدام نمی‌کنی
حالا که عاشقت شدم تو اعتنا نمی‌کنی

 

 

 

با این که با من نیستی دیوونه میشم از غمت
اصلاً نمی‌خوام بشنوم که اشتبا گرفتمت

داشتن تو کوتاه بود .. اما همونم کم نبود
گذشته بودم از همه .. هیچ کس به غیر تو نبود

 

 

واقعاْ دلم برات تنگ خبری ازت نیست دوستدارت ساسان

اگزما- eczema -چیست ؟

اگزما ( eczema ) یکی از انواع واکنشهای آلرژیک است که پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نوعی درماتیت می‌باشد. این عارضه در افرادی بروز می‌کند که دچار سایر انواع مشکلات آلرژیک نیز هستند یا سابقه خانوادگی حساسیت (آلرژی) دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  اگزما به صورت سوزش ، قرمزی ، خارش ، جوشهای ریز آبدار بروز می‌کند. این ضایعات در محل تماس با مواد حساسیت‌زا مشاهده می‌شوند. و در موارد مزمن به سایر نقاط پوست نیز توسعه می‌یابند.

پوست دچار اگزما ، خشک ، دارای ترک و همراه با خارش بوده و ممکن است ترشح داشته و سطح آن مرطوب باشد، گاهی سطح پوست مبتلا ، دارای شوره یا پوسته نیز هست. خاراندن پوست با دست و ناخن آلوده باعث عفونی شدن موضع می‌شود.

اگزما با توجه به محل تماس پوست با مواد حساسیت‌زا در نقاط مختلفی از بدن بروز می کند. اگزما می‌تواند در سنین مختلف و حتی در دوران کودکی نیز بروز کند. این عارضه خارش‌دار پوستی ، به هیچگونه واگیردار نبوده و به دیگران سرایت نمی‌کند. حتی در یک بیمار نیز شدت آن ممکن است از یک روز تا چند روز دیگر و از یک محل تا محل دیگر متفاوت باشد.

▪ از جمله شایعترین بیماری های پوست اگزماها هستند که نوعی پاسخ التهابی پوست به یکسری عوامل داخلی و خارجی بدن می باشد و در همه سنین از نوزادی تا کهنسالی دیده می شود و دارای تظاهرات مختلفی می باشند .

▪ علائم شایع بیماری بصورت ضایعات قرمز پوسته دار خارش دار و گاهاْ دارای ترشح آبکی چسبناک می باشند که با توجه به مراحل مختلف بیماری هر یک از علائم فوق می تواند غالب باشد .

▪ عواملی نظیر زمینه ارثی ، بعضی عوامل قارچی و میکروبی ، تغییرات فصلی و آب و هوایی ، گرد و غبار ، پاک کننده های صابونی و غیرصابونی ، مواد شیمیایی ، برخی گیاهان و مصرف برخی داروها بصورت موضعی یا خوراکی می توانند در ایجاد یا تشدید این بیماری نقش داشته باشند .

● موارد زیر مثالهایی از انواع شایع اگزماها هستند :

▪ اگزمای ناحیه قنداق در نوزادان و شیرخواران
▪ اگزمای دست خانمهای خانه دار
▪ اگزمای ناشی از تماس با فلزات بدلی که بعلت حساسیت به آلیاژ نیکل رخ می دهد .
▪ اگزمای دست در کارگران ساختمانی که با سیمان سروکار دارند و بعلت حساسیت به کرومات میباشد .

● اگزمای پا ناشی از تماس با چرم کفش

▪ اگزمای ناشی از حساسیت به نوعی قارچ مخمری که بصورت شوره و قرمزی سر و ضایعات قرمز و پوسته دار صورت تظاهر می کند .
▪ اصول کلی درمان اگزماها شامل پرهیز از عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده و مصرف داروهای لازم تحت نظر پزشک می باشد .
▪ باید توجه داشت که در بعضی از انواع اگزماها ممکن است بیماری برای سالیان متمادی به درجاتی ادامه داشته باشد .

عوامل بروز اگزما :
موادی که بطور شایع موجب بروز یا شدت یافتن اگزما می‌شوند عبارتند از:
لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی
• لوازم آرایشی ، بهداشتی معطر
• عطر ، ادوکلن و …
• لوازم آرایشی _ بهداشتی محرک (رنگ مو) ….
• صابونهای معطر
• لوازم آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد.
• مواد شوینده پاک کننده مانند پودرها و مایعات که برای شستشوی ظروف و لباس مورد استفاده می‌شوند. این مواد علاوه بر ایجاد حساسیت پوستی ، زمینه بروز سرطانهای پوستی را نیز می‌توانند فراهم کنند.

مواد شیمیایی و سنتتیک
لاستیکها:
مواد موجود در لاستیکها ، موجب بروز التهاب و اگزما در پوست می‌شوند. از تماس پوست با این مواد باید دوری کرد در صورت امکان ، در زیر دستکش ظرفشویی ، دستکش نخی ضد حساسیت باید پوشید. دستکشهایی که از جنس لاتکس ساخته شده‌اند می‌توانند عامل بروز حساسیت پوستی باشد. حساسیت به این نوع دستکش ، بویژه در میان کارکنان بهداشتی- درمانی و بیمارستانها دیده می‌شود.

مواد سوختی:
تماس مستمر پوست بدن با موادی چون نفت و بنزین ، زمینه بروز اگزما را فراهم می‌سازد.

گاز فرمالدئید:
این گاز از چسب و لوازرمی چون مبلمان چوبی آزاد و متصاعد می‌شود. و می‌تواند به بروز ضایعات اگزمایی منجر شود. این گاز باعث تحریک چشم ، بینی و گلو (ریزش اشک ، آبریزش از بینی ، عطسه ، سرفه و غیره) شده و همچنین سردرد و حالت تهوع نیز ایجاد می‌کند.

فلزات:

ادامه مطلب ...

آشنایی با خوراکی هایی که برای تقویت و سلامت مو مفید هستند

ریزش مو برای همه موضوعی دردناک است. ماهی، گردو، سبزیجات برگ سبز، مغزها (خشکبار) ، غلات و لبنیات کم چربی از خوراکی هایی هستند که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  مصرف برخی از پروتیین ها و آهن برای سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن بسیار مفید است. در زیر لیستی از تعدادی مواد غذایی که برای مو مفید است مشاهده می کنید :

● ماهی

ماهی ها حاوی مکمل های طبیعی است که برای سلامت مو مفید هستند. ماهی سالمون منبع اسید چرب امگا سه است.

گیاه خواران یا افرادی که ماهی دوست ندارند می توانند یک یا دو قاشق دانه گیاه کتان به رژیم غذایی خود اضافه کنند. گیاه کتان نیز حاوی اسیدهای چرب امگا مانند امگا شش است.

● سبزیجات دارای برگ سبز

افرادی که اغلب از داشتن موهای چرب شکایت می کنند باید بدانند که این موضوع به دلیل چربی پوست سر است که همانند یک نرم کننده طبیعی برای مو سر شما عمل می کند. اما زمانی که پوست سر به طور ناسالم چربی از خود بیرون می دهد موجب چربی بیش از حد مو می شود.

سبزیجاتی که برگ سبز دارند منبع ویتامین A و C هستند که باعث می شوند پوست سر چربی طبیعی و عادی تولید کند.

**مغزها (خشکبار)

همچنین برای داشتن موی سالم لازم است که در رژیم غذایی مقدار مناسبی ‘روی’ بگنجانید.

اگر نمی دانید که علت ریزش موهای سر شما چیست باید بدانید که دچار کمبود روی شده اید و برای رفع این موضوع باید به رژیم غذایی خود گردو و بادام اضافه کنید.

مغزها حاوی مولفه هایی مانند فلاونوئیدها، فیتوکمیکال و آنتی اکسیدان ها است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

● غلات سبوس دار

اگر خواستار داشتن موهای سالمی هستید به مصرف غلات سبوس دار روی آورید. برای این منظور باید گندم، جوی دو سر، ذرت، برنج قهوه ای، عدس و لوبیا در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

● لبنیات کم چرب

کلسیم ماده ای است که موجب تسریع رشد موی سر می شود. با این حال در نظر داشته باشید که لبنیات باید کم چرب باشد، چرا که حاوی سطح بالایی پروتیین است.

●  بادام :

منشا خوبی برای پروتئین های گیاهی است و به عنوان ماده غنی از آهن و ویتامین E محسوب می شود.این ماده غذایی برای کاهش کلسترول مفید می باشد و باعث می شود نیاز به مصرف داروهای  کاهنده کلسترول در آینده کم شود.

● دانه های سویا :

سویا منشا خوبی برای پروتئین های مفید گیاهی است.مقدار ویتامین  E و آهن آن نیز خوب می باشد.آهن در ساخت اجزای هموگلوبین موثر است.

●  Roast beef  :

این خوراکی منشا مقدار زیادی ویتامین B6 و روی است.

● نخود :

مصرف این گروه از مواد غذایی زدن ۲ نشانه با یک تیر است.شما هم روی هم ویتامین B6 که مورد نیاز موهاست را از این ماده به دست خواهید آورد.روی در ساختن پروتئین مو نقش مهمی دارد.

● گندم کامل :

این ماده دارای سیلیکا و آهن بالاست.سیلیکا در جذب بسیاری دیگر از ویتامین ها موثر است.

●  مرکبات :

مرکبات یا آب مرکبات دارای میزان قابل توجهی ویتامین c هستند.

● نوشیدن آب کافی و سلامت مو

نوشیدن آب کافی (نوشیدن یک و نیم لیتر آب در روز) نیز در سلامت موها نقش مهمی را بازی می کند و موجب درخشندگی موها و نرم شدن آنها می شود. تعادل دائم میزان آب بدن در سلامت موها بسیار موثر است این تعادل زمانی بدست می آید که شما به مقدار کافی آب بنوشید بنابراین تنها وقتی که احساس تشنگی کردید نوشیدن آب برای بدن شما کافی نمی باشد سعی کنید ترجیحا” روزانه یک لیتر تا یک و نیم لیتر آب بنوشید.

● مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه برای رشد مو و منابع آنان

مواد معدنی مانند آهن، روی و مس در رساندن مواد غذایی و اکسیژن و کارکرد سلولها بسیار مهم می باشند املاح معدنی موجب رشد موها می گردند.

●  آهن

آهن مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند سبزیجات سبز رنگ( اسفناج، بروکلی و …) دانه ها، مغزه ها (کنجد ، گردو و ….) و گوشت قرمز یافت.

●  روی

روی مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند گوشت قرمز و ماهی یافت.

●  مس

مس مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند جگر، سبزیجات، دانه ها و مغزه ها یافت.

●  نقش پروتئین ها در رشد مو و پیشگیری از موخوره

قسمت عظیمی از موی شما از پروتئین ها تشکیل شده است اگر غذای شما به اندازه کافی دارای پروتئین نباشد موجب باریک شدن موها و رشد کم موهای شما خواهد شد.

پروتئین مورد نیاز برای رشد موها و کلفت شدن آنها را می توان در منابع غذایی ای مانند تخم مرغ، ماهی، حبوبات، فرآورده های سویا و ماست یافت.

علاوه بر آن سویا حاوی فیتواستروژن ها، استروژن های گیاهی می باشد که به سلامت موها کمک می کند. نوشیدن شیر سویا نیز برای سلامت موها بسیار مفید می باشد.

● ویتامین های مورد نیاز برای سلامت مو

● ویتامین آ

ویتامین آ برای سلامت پوست و بنابر این پوست سر مفید می باشد ویتامین آ در سبزیجاتی مانند هویج موجود می باشد.

● ویتامین ب

ویتامین ب برای گردش خون، رشد موها و رنگ موها مفید می باشد. بالانس دائم ویتامین ب و ویتامین ث در بدن موجب نرم شدن موها می گردد و از بروز موخوره جلوگیری می نماید ویتامین ب و ث در سبزیجات مانند فلفل دلمه ای و در میوه هایی مانند خرمالو، پرتقال و کیوی و در دانه های کامل مانند گندم سبوس دار موجود می باشد